اصلاح آیین نامه برای انتخاب اعضای کمیسیون ها؛ نوش دارویی که اثر نداشت

ترکیب بندی و قرار گرفتن نمایندگان در کمیسیون ها موضوعی است که این روزها مورد اعتراض برخی نمایندگان قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از جایی شد که بحث بر سر انتخاب اعضای کمیسیون ها داغ بود. برخی از کمیسیون ها پر مشتری بود و بازار برخی دیگر کساد.

پس از ثبت نام منتخبین بر اساس تجربه، تخصص و علاقه برای عضویت در کمیسیون ها جلسات روسای شعب با هیات رئیسه آغاز شد. لیست نهایی اعضای کمیسیون ها یکی پس از دیگر در خبرگزاری ها منتشر می‌شد.

*اعتراض ها آغاز شد..

روز پس از اعلام نتایج برخی نمایندگان در صحن علنی لب به اعتراض گشودند. در میان آن ها زهرا سعیدی  نماینده مردم اصفهان صبح دوشنبه پشت تریبون مجلس از بی عدالتی ها در انتخاب اعضای کمیسیون ها توسط روسای شعب گفت.

زهرا سعیدی اظهار داشت: ماده 40 آیین‌نامه در مورد تعیین اعضای کمیسیون‌هاست، چند روز پیش که اعضا و روسای شعب طبق همین آیین نامه به قرآن قسم خوردند که طبق آن عمل کنیم حال باید دید که تخصص تجربه و سابقه عضویت درکمیسیون‌ها که بررسی شده حضور افراد در این سه کمیسیون رای گیری شده بر چه اساسی انجام شده است؟

سعیدی تصریح کرد: مگر می‌شود ملاک افراد را برای رأی دادن نظر شخصی رییس شعبه در نظر گرفت در حالی که وی قسم خورده بر اساس تخصص تجربه و سابقه در مورد کمیسیون ها اظهار نظر کند.

وی تأکید کرد: چه اتفاقی افتاده است که دکترای نفت از حضور در کمیسیون  انرژی بازماند؟ چه شده است که بنده با داشتن دو فوق لیسانس صنایع، تخصص، تجربه و مقالاتم از حضور در کمیسیون صنایع و معادن بازمانده‌ام؟

*هیات رئیسه هم به وجود مشکل اذعان کرد


البته اعتراض وی مورد تائید علی مطهری نایب رئیس مجلس قرار گرفت. اما باز هم در بر همان پاشنه چرخیده بود و وقتی  دوشنبه شب نتیجه انتخاب اعضای کمیسیون‌ها مشخص شد، در میان افراد اعلام شده اشخاصی وجود داشتند که با وجود تجربه و سابقه مرتبط از کمیسیونی بیرون مانده بودند و برخی دیگر با سابقه کمتر یا حتی بدون سابقه مرتبط به عضویت این کمیسیون‌ها درآمده بودند

از این طرف و آن طرف اعتراض هایی مبنی بر سیاسی کاری در انتخاب اعضا به گوش ‌می‌رسید. در اولین ساعات جلسه علنی روز سه شنبه حمیده زرآبادی، نماینده مردم قزوین، در تذکری خطاب به لاریجانی درباره نحوه تعیین اعضای کمیسیون‌های تخصصی گفت: متأسفانه کمیسیون‌های تخصصی با وجود عنوان آن به‌صورت سلیقه‌ای انتخاب شدند.

 لاریجانی هم مانند مطهری که روز دوشنبه ایراد را متوجه آیین‌نامه دانسته بود، در پاسخ به این تذکر نماینده قزوین گفت: آیین‌نامه دراین‌باره مقداری گردنویسی دارد، البته در هر دوره چنین مشکلی وجود داشته و از آنجا که رؤسای شعب که منتخبان نمایندگان هستند باید اعضای کمیسیون‌ها را مشخص کنند و نقش انسان در این زمینه مؤثر است، ممکن است تشخیص‌ها متفاوت باشد.

*حتی اگر آیین نامه فعلی که نقض دارد نیز اجرا می‌شد شرایط اینگونه نبود

پروانه مافی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این رابطه گفت: متأسفانه رفتاری که تا امروز مشاهده کرده‌ایم حاکی از آن است که اعضای کمیسیون‌ها بر اساس تجربه، تخصص و تحصیلات انتخاب نشده اند.

///////////

وی افزود: آیین‌نامه موجود اشاره می‌کند که افراد باید بر اساس تخصص و سابقه خود در کمیسیون های مربوطه قرار بگیرند. این دو موضوع مسئله‌ای بسیار مشخص است به طور مثال کسی که دکترای انرژی دارد باید در کمیسیون مربوطه قرار بگیرد یا اگر کسی تحصیلاتی در حوزه صنایع دارد جایی به جز این کمیسیون نمی‌تواند به درستی فعالیت کند.

نماینده مردم تهران با انتقاد از وضع موجود گفت: متأسفانه در بعضی از موارد انتظارها برآورده نشده است که این موضوع در مورد افرادی که از مجلس قبل به مجلس فعلی راه پیدا کرده‌اند نیز بسیار دیده می شود. بعضی از آنها بدون توجه به تخصص‌ و تجربه در کمیسیون‌های خاص قرار گرفته‌اند.

مافی درباره تغییراتی که رییس مجلس دستور ایجاد آن را در آیین‌نامه داده است گفت: تغییرات مذکور شرایط فعلی را عوض نخواهد کرد زیرا اگر آیین نامه نیز تغییر کند تنها می‌تواند برای دوره بعدی کارساز باشد و مشکلات فعلی را رفع نخواهد کرد. البته باید بگویم که همین آیین‌نامه موجود نیز با تمام ایرادات خود اگر به درستی اجرا می‌شد و علایق و سلایق شخصی در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها دخیل نبود چنین مشکلاتی رخ نمی‌داد.

*نظرهایی از جنسی متفاوت/ازیاد متخصص دلیل اعتراض ها بود


البته برخی از نمایندگان نظری متفاوت داشتند به طور مثال ولی الله داداشی نماینده مردم آستارا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره اظهار داشت: ین موضوع از طرفی باعث ناراحتی برخی نمایندگان شد اما شاید از یک طرف نیز باعث خوشحالی باشد زیرا تعداد متخصصین در مجلس بالاتر از تعدادی است که هر کمیسیون به نماینده نیاز دارد.

///////////

داداشی گفت: در کمیسیون امنیت ملی تقاضا زیاد است و شاید یک دلیلش این باشد که متخصص امنیت و سیاست خارجی در بین نمایندگان بسیار است.

نماینده مردم آستارا ادامه داد: این مسئله برای خود من نیز اتفاق افتاد بنده می‌خواستم در کمیسیون اصل 90 قرار بگیرم که ابتدا در لیست اعضای آن قرار نگرفتم اما با اعتراض و رسیدگی اعضای هیأت رییسه این مسئله حل شد.

*نوش دارو پس از مرگ سهراب...
در این مسئله باید تجمع بیش از حد نمایندگان مجلس را برای عضویت در برخی کمیسیون ها نیز در نظر گرفت که در نهایت باعث باز ماندن برخی منتخبین از کمیسیون ها شد  و انتظار می‌رود نمایندگان خودشان با توجه به شرایط کشور عضویت در کمیسیون هایی را انتخاب کنند که  مسایل مربوط به آن در صدر مشکلات کشور باشد البته به نظر می‌رسد شرایط فعلی به نوعی نوشیدن نوش دارو پس از مرگ سهراب باشد زیرا اگر در حال حاضر آیین نامه ای هم اصلاح شود تغییراتی در ترکیب بندی کمیسیون ها حاصل نخواهد شد و تنها امید است که با اصلاح آیین نامه از بروز چنین موضوعاتی در مجالس آینده جلوگیری شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.